Monday, April 2

alone


Ada waktu kita sedih. Sedih itu, sedih ini. Sedih dengan pelbagai perkara. Kematian, kemalangan, kehilangan, cacian dan makian, umpatan orang dan sebagainya.
Ada juga yang sedih dengan rupa parasnya, sedih dengan kejadiannya, sedih mengenangkan nasibnya, sedih dengan cara hidupnya.
Tidak kurang juga yang sedih dengan dirinya yang lemah, keimanannya yang rendah, ibadahnya yang sedikit dan sebagainya.
Ada waktu, memang manusia akan merasakan kesedihan.
suka bersedih terlalu lama, hingga hilang kekuatan jiwanya. Tidak terkecuali juga saya.
sedih dengan kehidupan yang terlalu sunyi. entah, kenapa rasa sangat sunyi dari pelbagai segi. Seperti hidup dalam kampus ini dah hilang serinya, dah hilang kawan-kawan yang selalu jadi teman ketawa.
ukhuwah yang selama ni utuh, rasa terputus di tengah jalan. bertambah sedih bila dah final semester dan last time nak bersama-sama. "Ya Allah, tolonglah! Rapatkan kembali ukhuwah kami yang dah lama terjalin. susah senang, menangis ketawa bersama-sama. kami bagaikan adik beradik dan ukhuwah kami dahulunya kalau dicincang takkan putus. tapi semua itu, macam dah jadi kenangan. tapi aku mahu kami semua kembali bertaut, kami semua kembali ceria dan ukhuwah yang terbina selama ini menjadi semakin kuat dan utuh. tolonglah YA Allah.. aku memohon padamu! aku memohon dengan sangat!"..
sahabat,
aku sayang pada kamu, dengan sepenuh hati. jika jalan yang kita lalui selama ini menjadi kenangan pahit buatmu.. maafkanlah.. biarlah buat kali terakhir pertemuan kita ini kita isi dengan suka dan gelak ketawa. biarlah satu dunia mengutuk kita, mencaci cela, namun kita tetap kuat menghadapinya. 
aku sayang padamu kawan.. sakit atau segala perkara yang menguji kasih sayang kita takkan menjadi penghalang dalam kita bersahabat. aku tidak akan pernah menyesal mengenalimu sahabat. tidak pernah menyesal kerana kamu telah menjadi part of me. the part of me which never be apart. 
                                                                                                                        sincerely
                                                                                                                    -hamaiza san-